Experiment gemeenten als aangewezen bestuursorgaan (abo)

Met een 4-jarig experiment wordt gekeken of gemeenten ook een rol kunnen spelen in het bijhouden van gegevens van niet-ingezetenen. De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) is hier in eerste instantie verantwoordelijk voor. Het registreren en actualiseren van deze gegevens wordt gedaan door de 19 loketten van de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) en de bestuursorganen die daarvoor zijn aangewezen in de regelgeving van de Basisregistratie Personen (BRP). Dit zijn onder meer de Belastingdienst en de Sociale Verzekeringsbank (SVB).

Met het experimentbesluit (AMvB) krijgen 5 gemeenten de bevoegdheid om tijdelijke verblijfsadressen aan te vullen en te actualiseren. Dit betekent dat zij wijzigingen in het tijdelijk verblijfsadres van niet-ingezetenen mogen doorgeven aan de minister van BZK. 

Eerste resultaten

Het experiment is gestart op 1 oktober 2023. Aan het eind van 2024 hadden de 5 deelnemende gemeenten meer dan 6.000 wijzigingen van tijdelijke verblijfsadressen doorgegeven. Het experiment geeft de gemeenten beter zicht op welke tijdelijke verblijfsadressen niet-ingezetenen verblijven. Hierdoor kunnen zij breder beleid ontwikkelen, bijvoorbeeld op het gebied van huisvesting, onderwijs, zorg en andere relevante voorzieningen. Ook kunnen de gemeenten arbeidsmigranten intensiever en beter informeren over hun rechten en plichten. 

Benieuwd naar de werkwijze en ervaringen van deelnemende gemeenten Aalsmeer en Hollands-Kroon? Lees het praktijkverhaal.

Evaluatie

Het experiment loopt nog tot 1 januari 2027. Op basis van de uitkomsten van het experiment wordt besloten of de bevoegdheid wordt opgenomen in de wet BRP. Ook wordt er dan gekeken of het experiment kan worden uitgebreid naar andere gemeenten.

Voortgang en planning