Wetsvoorstel invoering meld- en vergewisplicht arbeidsongevallen voor uitleners

Het wetsvoorstel invoering meld- en vergewisplicht arbeidsongevallen voor uitleners verplicht uitzendbureaus om arbeidsongevallen waarbij sprake is van blijvend letsel, ziekenhuisopname of dodelijke afloop van werknemers te melden aan de Nederlandse Arbeidsinspectie. Ook moeten uitzendbureaus controleren of de inlener na het ongeval voldoende maatregelen heeft genomen, zodat de werknemer weer veilig aan het werk kan. Dit is van belang voor alle uitzendkrachten. Maar zeker voor arbeidsmigranten, omdat het aantal bedrijfsongevallen onder deze groep werknemers relatief hoog is. 

Het wetsvoorstel is voor advies voorgelegd aan de Adviescollege Toetsing Regeldruk, Autoriteit Persoonsgegevens en de Arbeidsinspectie. Er heeft een internetconsultatie plaatsgevonden en zijn diverse toetsen uitgevoerd, waaronder een mkb-toets onder inleners en uitleners. De Raad van State adviseerde in mei 2025 over het wetsvoorstel en in juli 2025 is het wetsvoorstel ingediend bij de Tweede Kamer. De beoogde inwerkingtreding van de wet is 1 juli 2026.

Voortgang en planning