Fides creëert realistische verwachting via online personeelsplatform

Praktijkverhalen

Een goede voorbereiding is het halve werk, weet uitzendbureau Fides. Via hun online personeelsplatform MyFides informeren ze arbeidsmigranten nog vóór vertrek over hun baan en woonplek in Nederland. Daarmee willen ze een realistische verwachting creëren. Eenmaal hier blijven de arbeidsmigranten goed op de hoogte van personeelszaken via het platform, waar ze onder meer hun lookstroken vinden en tevredenheidsenquêtes kunnen invullen.

Beeld: ©Dirk te Boekhorst
Dirk te Boekhorst

Dirk te Boekhorst is verantwoordelijk voor de marketing bij Fides en nauw betrokken bij het online personeelsplatform. Het uitzendbureau is gevestigd in Doetinchem en heeft zo’n 1.800 EU-arbeidsmigranten in dienst. De meerderheid daarvan komt uit Polen en werkt in de pluimveesector. Maar Fides heeft bijvoorbeeld ook klanten in de logistiek, techniek en productie.

Alles op één plek 

Het online personeelsplatform is beschikbaar in verschillende talen: Engels, Pools, Oekraïens, Russisch, Lets, Roemeens en Bulgaars. Hier vinden nieuwe werknemers voor hun vertrek de documenten die ze moeten ondertekenen, een vervoersplan voor hun reis naar Nederland en een plattegrond van hun nieuwe woonplaats. Ook krijgen ze foto’s van hun huisvesting. Dirk: “Dat is niet een foto van de mooiste kamer, maar van de kamer die de werknemer ook daadwerkelijk krijgt.” 

Ook ontvangen nieuwe werknemers via het platform alle informatie die ze nodig hebben voor hun eerste werkdag. “Denk aan video’s met informatie over het bedrijf waar ze gaan werken en met instructies voor het werk dat ze gaan doen”, vertelt Dirk. “Maar ook praktische tips, bijvoorbeeld welke kleding ze het best kunnen dragen en of ze in de kantine met contact geld kunnen betalen.”

Beeld: ©Fides
Mock-up MyFides

Verder staan er op het platform voorlichtingsvideo’s van de ABU over wonen en werken in Nederland en een samenvatting van de CAO voor Uitzendkrachten. Maar bijvoorbeeld ook informatie over de zorgverzekering van HollandZorg en uitleg over het alcohol- en drugsbeleid. “Eigenlijk vinden nieuwe werknemers dus alles wat ze nodig hebben voor hun eerste werkdag op één plek”, aldus Dirk.

Realistische verwachting creëren 

Met het bieden van informatie over de nieuwe woon- en werkplek wil Fides ervoor zorgen dat arbeidsmigranten met de juiste verwachting naar Nederland komen. “Ze maken kosten om hier te komen, terwijl ze vaak niet veel geld hebben”, legt Dirk uit. “We willen voorkomen dat ze direct wéér geld moeten uitgeven voor de terugreis, omdat hun verwachting niet overeenkomt met de werkelijkheid.” 

Het voorlichten van arbeidsmigranten in het land van herkomst is ook onderdeel van de ABU-Fair Employment Code Arbeidsmigranten. Deze code geldt voor alle ABU-leden die arbeidsmigranten bemiddelen en biedt extra zekerheden voor deze groep werknemers, bovenop de geldende wet- en regelgeving en de cao. Dirk: “Wij waren een van de eerste ABU-gecertificeerde uitzendbureaus die met arbeidsmigranten werkten. Deze code geldt dus ook voor ons.” 

Online en offline begeleiding 

Na de eerste werkdag, week en maand ontvangen werknemers van Fides een enquête via het online personeelsplatform. “Werken in een slachterij is niet altijd leuk”, vertelt Dirk. “Het is koud en het werk is fysiek zwaar. De eerste 2 à 3 weken kunnen daardoor best lastig zijn. Via de enquêtes houden we in de gaten hoe het met onze nieuwe werknemers gaat. Zien we aan de antwoorden dat iemand niet lekker in z’n vel zit? Dan nemen we gelijk contact op om daar wat aan te doen.” 

Naast de enquêtes heeft het uitzendbureau ook oren en ogen op de werkvloer en op de huisvestingslocaties. “Bij de meeste slachterijen spelen trainingscoördinatoren een cruciale rol. Zij zijn verantwoordelijk voor de begeleiding van nieuwe werknemers en houden in de gaten of de inwerkperiode goed verloopt”, zegt Dirk. “Daarnaast zijn onze huisvestingsmanagers 24/7 op onze huisvestingslocaties aanwezig. Ze lopen rond om een praatje te maken, eten samen met de bewoners en signaleren vaak als eerste dat er iets speelt bij een van onze werknemers.” 

De klant begeleiden in goed werkgeverschap 

Een goede voorbereiding en begeleiding vanuit het uitzendbureau is belangrijk, maar ook klanten spelen een grote rol bij het succesvol inwerken van nieuwe werknemers, benadrukt Dirk. “Soms is het zo druk dat een werknemer in één maand tijd op 6 verschillende afdelingen werkt. Dan is het niet gek dat diegene het werk na die periode nog niet volledig onder de knie heeft. We moeten klanten bewust maken van hun verantwoordelijkheid: goed werkgeverschap betekent ook investeren in een gestructureerde inwerkperiode, zodat nieuwe werknemers de kans krijgen om goed te landen bij het bedrijf en in hun functie.”