Het Aanjaagteam adviseerde om een wettelijke basis te creëren voor gegevensuitwisseling tussen toezichthouders, zowel tussen publieke toezichthouders onderling als tussen publieke en private toezichthouders. Maar uit verschillende verkenningen blijkt dat dergelijke uitwisselingen al mogelijk zijn binnen de bestaande wet- en regelgeving.
Bovendien zijn multilaterale en bilaterale samenwerkingsverbanden verder uitgewerkt in diverse convenanten. Daarmee bestaan er voldoende juridische grondslagen voor gegevensuitwisseling, zoals binnen het Landelijk Samenwerkingsverband Naleving Sociaal Stelsel en Arbeidswetten (LSN) en op basis van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
Wettelijke basis voor gegevensuitwisseling
Op grond van artikel 64 van de Wet structuur uitvoeringsorganisaties werk en inkomen (SUWI) mogen de LSN-partners samenwerken en gegevens uitwisselen om het volgende te bestrijden en te voorkomen:
- belastingfraude en premiefraude;
- het niet naleven van de arbeidswetten;
- en onrechtmatig gebruik van overheidsgelden en overheidsvoorzieningen op het terrein van sociale zekerheid en inkomensafhankelijke regelingen.
Met de komst van de Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (Wtta) wordt de wettelijke basis voor gegevensuitwisseling tussen publieke toezichthouders, private inspectie-instellingen en andere instanties ook in de lagere regelgeving van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (Waadi) verder ingericht.