Rol zorgverzekeraars in betere toegang tot de zorg
Zorgverzekeraars die zich richten op arbeidsmigranten zetten meerdere stappen om te zorgen dat arbeidsmigranten betere toegang tot de zorg hebben. Zo bieden ze onder meer verlengde zorgfaciliteiten en toegankelijke online omgevingen aan. Ook stellen ze hun zorginformatie in meerdere talen beschikbaar én maken ze maatwerkafspraken met huisartsen.
Overzicht stappen zorgverzekeraars
Zorgverzekeraars bieden verlengde zorgfaciliteiten aan. Dit houdt in dat zij zorgkosten die arbeidsmigranten maken na het einde van hun dienstverband toch vergoeden, zolang de werkgever de werknemer binnen 40 dagen afmeldt bij de zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar betaalt dan de zorgkosten die zijn gemaakt tussen de opgegeven datum van uitdiensttreding en de dag waarop de werkgever de werknemer daadwerkelijk afmeldt. Meldt de werkgever de werknemer later dan 40 dagen na de datum van uitdiensttreding af? Dan zijn eventuele zorgkosten na de datum van uitdiensttreding voor rekening van de werkgever.
Zorgverzekeraars bieden de mogelijkheid om in te loggen in een online zorgomgeving zonder dat arbeidsmigranten daarvoor een DigiD nodig hebben.
Zorgverzekeraars stellen betere voorlichting beschikbaar door zorginformatie in meerdere talen aan te bieden.
Zorgverzekeraars bieden de mogelijkheid om zorgdocumenten, zoals digitale passen en polisbladen, beschikbaar te stellen via online omgevingen van uitzendbureaus. Hier vindt de arbeidsmigrant dan niet alleen zijn arbeidscontract, rooster en salarisstrook, maar ook informatie van de zorgverzekeraar.
Zorgverzekeraars maken maatwerkafspraken met huisartsen in buurten waar veel arbeidsmigranten wonen, zodat alle arbeidsmigranten toegang hebben tot een huisarts. In Mijdrecht en Amstelveen zijn er bijvoorbeeld afspraken gemaakt met twee praktijken om zich open te stellen voor arbeidsmigranten door zorg aan te bieden tegen een passantentarief.
Daarnaast ontstaan door samenwerking van huisartsenorganisaties en werkgevers steeds meer nieuwe manieren van werken in de zorg voor arbeidsmigranten.
Verder is er sinds 2025 een volledig digitale huisartsendienst beschikbaar: Arene. Arbeidsmigranten kunnen hiermee overal in Nederland, en in meerdere talen, via (beeld)bellen contact opnemen met een huisarts.
Zorgverzekeraars spreken zorgaanbieders actiever aan op onterechte weigering of behandeling van arbeidsmigranten. Als huisartsen patiënten laten betalen of aangeven dat er geen plaats is, nemen zorgverzekeraars contact op met de betreffende huisarts.
Praktijkvoorbeeld: HollandZorg
Het digitale dossier Mijn HollandZorg is beschikbaar in de eigen taal van de arbeidsmigranten, zoals Pools en Roemeens. HollandZorg is met meerdere partijen in gesprek over de toegang tot (hybride) huisartsenzorg. Dat betekent digitaal waar het kan en fysiek als het moet. Zij hopen hierover in de loop van 2026 verdere afspraken te maken. Daarnaast is HollandZorg aangesloten op Geldfit om arbeidsmigranten met schulden beter te helpen.
Praktijkvoorbeeld: Zorg en Zekerheid
Zorg en Zekerheid voert meerdere gesprekken over de mogelijkheden om een (hybride) huisartsenpraktijk op te zetten. Dit betekent dat er zowel fysieke persoonlijke zorg op de praktijk is als persoonlijk digitale zorg op afstand.
Een concreet initiatief dat hieruit is voortgekomen, is de oprichting van een zogenaamde ‘nulpraktijk’ in Hoofddorp. Vanwege het grote aantal inwoners in de gemeente Haarlemmermeer zonder vaste huisarts, is er in samenspraak met de gemeente een locatie beschikbaar gesteld die vanaf 1 november 2024 dient als huisartsenpraktijk. Daarbij is expliciet afgesproken dat de toegang tot huisartsenzorg voor arbeidsmigranten in de regio gewaarborgd moet worden.