Zorgverzekeraars die zich richten op arbeidsmigranten zetten meerdere stappen om te zorgen dat arbeidsmigranten betere toegang tot de zorg hebben. Zo bieden ze onder meer verlengde zorgfaciliteiten en toegankelijke online omgevingen aan. Ook stellen ze hun zorginformatie in meerdere talen beschikbaar én maken ze maatwerkafspraken met huisartsen.

Overzicht stappen zorgverzekeraars

Praktijkvoorbeeld: HollandZorg

Het digitale dossier Mijn HollandZorg is beschikbaar in de eigen taal van de arbeidsmigranten, zoals Pools en Roemeens. HollandZorg is met meerdere partijen in gesprek over de toegang tot (hybride) huisartsenzorg. Dat betekent digitaal waar het kan en fysiek als het moet. Zij hopen hierover in de loop van 2026 verdere afspraken te maken. Daarnaast is HollandZorg aangesloten op Geldfit om arbeidsmigranten met schulden beter te helpen.

Praktijkvoorbeeld: Zorg en Zekerheid

Zorg en Zekerheid voert meerdere gesprekken over de mogelijkheden om een (hybride) huisartsenpraktijk op te zetten. Dit betekent dat er zowel fysieke persoonlijke zorg op de praktijk is als persoonlijk digitale zorg op afstand. 

Een concreet initiatief dat hieruit is voortgekomen, is de oprichting van een zogenaamde ‘nulpraktijk’ in Hoofddorp. Vanwege het grote aantal inwoners in de gemeente Haarlemmermeer zonder vaste huisarts, is er in samenspraak met de gemeente een locatie beschikbaar gesteld die vanaf 1 november 2024 dient als huisartsenpraktijk. Daarbij is expliciet afgesproken dat de toegang tot huisartsenzorg voor arbeidsmigranten in de regio gewaarborgd moet worden.