Registratie contactgegevens en tijdelijk verblijfadres

Sinds oktober 2022 kunnen arbeidsmigranten hun tijdelijke verblijfsadres en contactgegevens registreren in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Het doorgeven van deze gegevens is een eerste stap om meer zicht te krijgen op het verblijf van arbeidsmigranten in Nederland. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om contact met arbeidsmigranten op te nemen. Bijvoorbeeld om ze te wijzen op hun rechten en plichten of onjuiste registratie.

Sinds de start in 2022 is er bij ruim 85% van de RNI-inschrijvingen een tijdelijk verblijfsadres en/of contactgegevens geregistreerd. Voor de bruikbaarheid van de geregistreerde gegevens is het van belang dat deze actueel worden gehouden. Hiervoor zijn verschillende kwaliteitsmaatregelen genomen:

Autoriseren gemeenten

Om de tijdelijke verblijfsadressen en contactgegevens aan alle gemeenten en andere afnemers te kunnen verstrekken, moeten de autorisaties en systemen van (lokale) overheden worden aangepast. Nu verstrekt de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) tijdelijke verblijfsadressen en contactgegevens op een laagdrempelige manier via lijsten. In 2023 zijn er 40 gemeenten gestart met het controleren van tijdelijke verblijfsadressen aan de hand van deze lijsten.  

Aantal inschrijvingen

Het aantal inschrijvingen in de RNI met een tijdelijk verblijfsadres staan op de website van de RvIG. Dit zijn de registraties van de afgelopen 4 maanden. De gegevens worden iedere maand bijgewerkt en helpen gemeenten om beter inzicht te krijgen in waar niet-ingezetenen verblijven. Zo kunnen gemeenten beleid en voorzieningen op maat bieden. Meer informatie vind je in de veelgestelde vragen.

Voortgang en planning