Betere toegang tot zorginformatie

Zorgverzekeraars hebben al veel stappen gezet om de toegang tot zorginformatie te verbeteren. Zo hebben alle zorgverzekeraars geregeld dat verzekerden ook zonder DigiD kunnen inloggen in de online omgeving om zaken rondom de zorgverzekering te bekijken en te regelen. De mogelijkheid voor arbeidsmigranten om een DigiD aan te vragen, wordt ook makkelijker. Lees meer over bij de maatregel toegang tot DigiD.

Met het zorgconvenant is ingezet op meer en betere voorlichting over de (aanvullende) zorgverzekeringen. De zorginformatie moet in meerdere talen beschikbaar zijn en de toegang tot de polis en andere documenten moet eenvoudiger worden gemaakt. Het merendeel van de zorgverzekeraars biedt al (polis)informatie in het Nederlands en Engels aan. Verzekeraars die zich specifiek richten op arbeidsmigranten, bieden het ook aan in andere talen, zoals Duits, Pools en Roemeens.  

Meer over de initiatieven die zorgverzekeraars nemen om de toegang tot de zorginformatie te verbeteren, lees je in het artikel 'Betere toegang tot zorginformatie dankzij zorgverzekeraars'.