Dertig jaar geleden kwam Aurora Hoitan uit Roemenië naar Nederland. Ze werkte bij een bank en later in de transport-, logistiek- en uitzendbranche. “Ik zag hoe slecht arbeidsmigranten vaak worden behandeld. In 2023 besloot ik Auroned op te richten; een virtueel loket waar Roemeense werknemers direct online hulp krijgen.”
Aurora Hoitan
“Er waren wel organisaties voor Poolse arbeidsmigranten”, vertelt Aurora, “maar Roemenen konden daar niet terecht vanwege de taalbarrière.” Vanuit Venlo begon ze een eenmanszaak om landgenoten te helpen. “Een virtueel loket, zonder balie of wachtrij, maar met direct contact via telefoon- en videogesprekken. Dat is de snelste, meest flexibele én betaalbare manier. Ik help mensen in hun eigen taal, op het moment dat het nodig is.”
"Ik help mensen in hun eigen taal, op het moment dat het nodig is."
Tempo en vertrouwen
De kracht van Auroned zit in snelheid en menselijkheid. Aurora vertelt over een man die op zaterdag zijn baan verloor en diezelfde dag zijn huis uit moest. “We zijn meteen gaan bellen en solliciteren. Ik gaf tips over wat hij beter wel of niet kon zeggen. Binnen korte tijd had hij weer werk.” Of over twee jonge stellen die op een slechte woonlocatie belandden: “Het was er vies, er werd gedronken en drugs gebruikt. Op zondag bespraken we hun opties. Mijn advies: blijf tot maandag, leg alles vast en confronteer de coördinator met wat telefonisch is beloofd. Binnen een week hadden ze een betere plek.”
Het zijn kleine ingrepen met groot effect. “Na gesprekken zeggen mensen vaak: ‘Ik zie weer een uitweg’. Dat is de crux: praktische oplossingen én menselijke aandacht. Iemand die het systeem kent en jou serieus neemt.”
Enorme voldoening
Het welzijn van Roemeense arbeidsmigranten gaat Aurora aan het hart. “Ik ben 61, hoef geen carrière meer te maken, die heb ik al gehad. Mijn geluk haal ik nu uit het helpen van mensen. Dat geeft me enorme voldoening.” Ze hoopt dat haar virtuele loket landelijke erkenning krijgt. “Digitale ondersteuning verlaagt drempels, versnelt oplossingen en bespaart kosten. Bedrijven profiteren direct als werknemers hun zaken op orde hebben. Goede voorlichting en betrouwbare begeleiding verdienen zich terug in minder verloop en minder frictie. Dat is wat ik mensen wil laten zien.”
Snelle en goedkope digitale ondersteuning
In het begin was Auroned onderdeel van een lokaal project met de gemeente Venlo, met een spreekuur bij het RNI-loket. “Maar daar kwamen nauwelijks mensen”, zegt Aurora. “Veel Roemenen wonen ver buiten de stad, vaak op parken of campussen, zonder eigen vervoer. Een loket in de binnenstad is dan simpelweg onbereikbaar.”
Intussen zijn via het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) WIN-loketten opgezet. Aurora ziet daarvan zeker de waarde in, maar alleen als onderdeel van een breder systeem. “Fysieke hulp kan nuttig zijn, maar digitale ondersteuning is sneller en goedkoper. Je bespaart op huisvesting en vaste medewerkers, terwijl je veel meer mensen bereikt.”
Uiteenlopende hulpvragen
De telefoon gaat vaak. Maandelijks beantwoordt Auroned tussen de 100 en 200 hulpvragen, met pieken in het hoogseizoen. De meeste Roemenen werken in de vleesindustrie, landbouw en logistiek. Hun vragen zijn uiteenlopend: klopt mijn loonstrook, wat staat er in mijn contract, wat doe ik als ik ziek ben, wat doe ik met een verkeersboete en hoe werkt re-integratie? “Soms gaat het over persoonlijke situaties, bijvoorbeeld een zwangerschap. Dan maak ik een afspraak bij een verloskundige, leg ik uit wat werkgever en werknemer moeten doen en ben ik soms vertaler. Omdat ik ooit zelf in hun schoenen stond, weet ik wat er nodig is: wederzijds begrip, duidelijke communicatie en vertrouwen. Mensen hebben empathie en respect nodig. Als een loketmedewerker neerbuigend is, komt niemand er terug. Vertrouwen win je door te luisteren en direct te helpen.”
Realistische voorlichting
Veel Roemenen die hier naartoe komen zijn laaggeletterd of analfabeet. Ze weten niet wat hen te wachten staat. Aurora: “Ik leg uit wat hun rechten én plichten zijn, en maak het niet mooier dan het is. Als je twee weken in dienst bent en ziek wordt, heb je nog weinig rechten opgebouwd. Ik leg uit hoe het juridisch zit en wat re-integratie betekent.” Aurora is eerlijk over de omstandigheden. “Ik zeg ook: in Nederland is het makkelijker om de loterij te winnen dan een woning te vinden. En soms raad ik ze aan om terug te gaan als het hier niet lukt of als ze zich onveilig voelen. Ik wil dat mensen realistische keuzes kunnen maken.”
"Digitale ondersteuning verlaagt drempels, versnelt oplossingen en bespaart kosten."